ATP. Firmy bukmacherskie ponownie sponsorami turniejów

/ Dominika Opala , źródło: www.puntodebreak.com /własne, foto: AFP

Władze ATP zdecydowały, że sponsoring turniejów przez bukmacherów będzie znowu dozwolony od sezonu 2021. Było to zabronione od dwóch lat. 

Pandemia koronawirusa wpłynęła na ATP na różnych poziomach. Zaplanowanie pełnego kalendarza turniejów w nadchodzącym sezonie, jak i minionym przyprawia władze o ból głowy. Nie należy lekceważyć także aspektu ekonomicznego, jeśli chce się osiągnąć właściwą trwałość touru. Z tego powodu ATP próbowało znaleźć nowe sposoby gromadzenia pieniędzy, nowe sposoby zysku, które pozwolą pokryć straty spowodowane koronawirusem.

Pierwszy środek do osiągniecia tego wszystkiego został zatwierdzony kilka dni temu, a ogłosił go dyrektor turnieju w Atlancie Eddie Gonzalez w SportsBusinessDaily. Rozwiązaniem tym będzie zniesienie weta, które ATP zastosowało wobec sponsoringu firm bukmacherskich – od 2018 roku bukmacherzy nie mogli być głównymi sponsorami żadnego turnieju z cyklu ATP. Od sezonu 2021 zakaz ten przejdzie do historii.

Zasada ta została wdrożona dwa lata temu przez TIU (Tennis Integirty Unit), czyli główną agencję do walki z korupcją w tourze. Po serii ustawiania meczów TIU doradziła ATP, by podjęła takie działanie w postaci zakazu sponsoringu bukmacherów, ale dwa lata i kilka miesięcy później ATP stwierdziło, że 'poczyniono już wystarczające postępy, aby móc znieść ten zakaz”. Dodatkowo od 2021 roku walką z korupcją w męskim tenisie będzie zajmować się niedawno utworzona ITIA (International Tennis Integrity Agency).

Jednak warto zaznaczyć, że istnieją pewne ograniczenia, co do nowych reguł. Firmy bukmacherskie lub kasyna mogą być głównymi sponsorami tylko turniejów o randze ATP 250 i ATP 500. W przypadku imprez Masters 1000 będą mogły jedynie uzyskać współpracę w grach „fantasy”.

Według wspomnianego wcześniej Gonzaleza, siedem turniejów ATP w USA będzie ubiegać się o wyłączne sponsorowanie przez firmy bukmacherskie. Mowa o imprezach w Nowym Jorku, Delray Beach, Waszyngtonie, Newport, Winston-Salem, Houston i Atalancie. W ostatnim z tych miast w czasie przerwy spowodowanej pandemią odbył się turniej pokazowy, którego sponsorem był DraftKings (amerykańska firma zakładów sportowych). Jak twierdzi Gonzalez, wyniki były zadowalające. Dlatego też dyrektor turnieju w Atalancie jest wdzięczny ATP za tę decyzję, gdyż pomoże ona uzyskać nowe źródło dochodów.

Może to jednak być dość skomplikowane. Z jednej strony istnieje niezależna agencja, która zajmuje się wyłapywaniem tenisistów, ustawiających mecze, z drugiej głównymi sponsorami mają być właśnie firmy związane z takimi praktykami.